Siden 2017 har Vegdirektoratet åpnet for en midlertidig dispensasjon for å øke maksmengden med pigger på dekk. Da det tidligere kun var tillat med 90 pigger til hjuldimensjon på opp til 13 tommer, 110 pigger til en hjuldimensjon mellom 14-15 tommer, og 130 pigger til en hjuldimensjon fra 16 tommer og opp – har reglene i dag blitt mindre rigide.
Ifølge Regjeringen skal man i dag beregne pigger etter det enkelte dekkets rulleomkrets. Det er tillatt inntil 50 pigger per meter i denne rulleomkretsen. Dette vil si at et dekk med to meter rulleomkrets kan ha maksimalt 100 pigger, mens et dekk med en rulleomkrets på 2,5 meter vil maksimalt kunne ha 125 pigger.
Det finnes mange grunner til at det norske folk har etterlyst tillatelse til flere pigger på dekkene, men er flere pigger nødvendigvis bedre? Vi har satt sammen en liste med fem positive sider ved flere pigger, og fem negative sider.
Fordeler med flere pigger
Det er helt klart mange som trakter etter piggdekk om vinteren, og det finnes absolutt gode grunner til dette.
1. Mer kontroll på glatta
Vinterdekk med pigger har gang på gang vist seg å være bedre enn piggfrie vinterdekk når det kommer til vinterføre, et kjøreforhold hvor hardpakket, glatt snø og speilblank is regjerer. Dekk med pigger har ofte kortere bremseavstand enn dekk uten pigger – spesielt når underlaget er glatt. Det har også vist seg at dekk med flere pigger også har tydelige spor av striper i is, uten at sporene overlapper hverandre. Dette er tydelige tegn på at vinterdekk med flere pigger kan være tryggere enn vinterdekk med få pigger.
2. Sikrere vinterveier
Piggdekk gagner ikke nødvendigvis bare deg selv. Det har nemlig vist seg at dekk med pigger kan skrape opp glatt underlag – og dermed gjøre veien blir sikrere for andre bilister, samtidig som du får et bedre veigrep. Det sier seg selv at jo flere pigger ditt dekk har – desto mer får du skrapet opp isen du kjører på. Dette kan være svært positivt i områder hvor glatta herjer.
3. Mindre slitasje på veiene
Selv om piggdekk stadig blir beskylt for å øke slitasjen på norske veier, har nyere modeller gjort store fremskritt når det kommer til veislitasje. Moderne teknologi har gjort det mulig å produsere lettere pigger til vinterdekk. I 1992 kunne pigger veie 1,8 gram, mens vi i dag ser pigger som veier så lite som 0,7 gram. Hardmetallkjernen har også fått en mindre aggressiv utforming enn tidligere. Dette fører til at anslagsenergien er lavere – som igjen skaper mindre støy og mindre veislitasje.
4. Ikke nødvendigvis mer svevestøv
Veimyndighetene har lenge diskutert hvorvidt flere pigger på piggdekk fører med seg mer svevestøv. Likevel viser nyere testing at sammenhengen med antall pigger og mengde svevestøv ikke er av betydning. Det er veislitasjen som påvirker mengden svevestøv – og nå som nyere piggdekk viser mindre veislitasje vil også svevestøvet bli mindre. Tester har faktisk vist at moderne dekktyper med flere pigger sliter mindre på veibanen enn eldre modeller med færre pigger.
5. Likere regler i hele Norden
Tidligere har andre land i Norden hatt mindre strenge regler enn Norge hva gjaldt piggdekk. Regjeringen så det etterhvert som viktig at også norske trafikanter fikk tilgang på nye piggdekk som ble utviklet på markedet – disse gjerne med flere pigger. Det ble derfor foreslått at reglene ble likestilt med de som utøves i Sverige og Finland. Dette er ikke bare positivt med tanke på tilgang til nyere dekkmodeller, det gjør det også enklere å ferdes i våre naboland med egen bil, og det blir enklere for trafikanter fra nabolandene å farte rundt på norske veier med godkjente dekkLikevel er det også verdt å merke seg at ulike land har ulikt regelverk hva gjelder piggdekk. Noen land har forbud mot dekkene i lange perioder, og andre har faktisk totalforbud. Tyskland har eksempelvis dette, mens Sveits og Østerrike har forbud mot piggdekk på motorveier. Det er derfor viktig å alltid sette seg inn i regelverket til andre land man skal kjøre i, spesielt på vinteren hvor føret kan være mer utfordrende.